Trening

Hvordan takle stress bedre!

Jeg tror ikke at jeg er den eneste som takler stress ganske dårlig. For vi er alle sammen fanget inn i en timeplan som er hektisk, og dagene flyr av sted. Å sjonglere mellom familieliv, karriere og egentid er ikke særlig enkelt. Men jeg har brukt litt tid på å tenke over hva som hjelper meg dersom stresset tar overhånd. Så jeg tenkte derfor å dele det med alle sammen her i innlegget mitt.

Først av alt så må Du faktisk innse at Du stresser! For Du kommer ikke noen vei dersom Du velger å fortrenge problemet. Sånn er det med egentlig alt i livet. Vi må aller først akseptere at vi har kommet i en situasjon som innebærer for mye stress. For noen så er det vanskelig å innse den reelle situasjonen. Så ta noen minutter, og tenk gjennom hvordan hverdagen Din egentlig er akkurat nå!

Når Du har innsett hvordan det ligger an, så er tiden kommet for å skaffe seg en skikkelig oversikt over hva Du bruker tiden Din på? Finn ut hvor mye tid som går til nødvendige gjøremål, og hvilke ting som er tid slukere! Skriv ned alt som er nødvendig på en liste, og lag en liste hvor Du putter alt det som kommer i tillegg. Når Du ser det foran Deg på papiret eller pc, så blir det mer virkelig. Og da kommer jobben med å luke bort en del av det som ikke er nødvendig.

Bruk litt tid på denne prosessen. For Du skal lage en hverdag som Du trives i! Men man må samtidig være litt hard mot seg selv , og virkelig vurdere hverdagen sin nøye. Hva ønsker Du å prioritere mest tid til? Hvordan kan Du få timeplanen til å matche det som Du egentlig ønsker å bruke tiden på? Pass på at Du putter inn litt tid til trening, velvære og kos. Du må ta konkrete valg, og vite hva Du vil!

Dersom Du sliter med stress, så er det lurt å ta seg pauser hvor Du fokuserer på pusten. For når Du kommer i kontakt med pusteankeret, så finner Du tilbake til den rolige siden i Deg. Meld Deg gjerne på et Mindfullness kurs. Der lærer Du ulike teknikker som reduserer stress og negative tanker. Jeg gjennomførte et slikt kurs ved Dalane DPS i Egersund før jeg flyttet til Mandal. Små ,enkle pusteøvelser redder meg flere ganger hver uke.

Jeg vil også anbefale Deg å bruke fysisk aktivitet som et verktøy for å redusere stress. Det er noe som hjelper meg veldig, og som kan lette trykket på hverdagen. Ta Deg tid til 30 minutter fysisk aktivitet hver dag. Da reduserer Du stress nivået automatisk. For det skjer masse med kropp og sjel når man beveger seg. Husk at Du ikke trenger å løpe maraton for å redusere stress! Ta heller små økter i løpet av uken, og legg merke til hvordan Du responderer på treningen!

Nyt kvelden, og stress ned med en god bok, familiekos eller egentid!

Vi blogges!

Følg meg gjerne:

Facebook: Wenche Larsen Gundersen , WeLG Foredrag

Youtube: Wenche Larsen

Instagram: wenchelarsen.no

Snapchat: wencheblogg

Velkommen til min blogg! Jeg heter Wenche Larsen Gundersen . Jeg er gift, og har to barn. Bor i Mandal. Jeg håper at Du vil trives her! Her får Du ta del i min hverdag , tanker, følelser og opplevelser!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *